Обережно, мультики: що не так з діснеївськими героями

 Що не так з діснеївськими героями

Дитячі мультфільми часто зовсім по іншому сприймаються дорослими. Позитивні персонажі дратують, негативні - викликають співчуття, а прості сюжети вже не здаються такими простими. Разом з психотерапевтом розбираємося в прихованих сенсах цих історій.

 

«Король Лев»

 

Улюблений мультфільм багатьох дітей та дорослих. Але це не просто драма про життя джунглів, але ще й історія про внутрішній конфлікт, який трапився у Сімби.

 

Історія могла б мати інший кінець, якби наш герой мав свою, ніким не нав'язану систему цінностей, вмів вчасно зупинитися на «поміркувати» й поставити самому собі питання «чи хочу я цього?» і «чи дійсно мені це потрібно?» і дозволив би собі хоч трішки пожити безтурботно.

 

А ще це історія про втечу від себе - після смерті батька Сімбу охоплює почуття сорому, й він знаходить нову компанію, Тімона і Пумбу. Лев харчується гусеницями й всіляко заперечує власну сутність. Але в підсумку розуміє, що так вічно тривати не може, й починає пошуки істинного себе.

 

«Аладдін»

 

Красива історія кохання, яка в реальності, швидше за все, була б приречена на провал. Аладдін зустрічає Жасмин й за будь-яку ціну намагається домогтися її, причому вирішує зробити це обманом.

 

Але що ми бачимо: в Аладіна дуже тонка душа, й він соромиться себе. Його таємниця розкрита, Жасмин пробачає його. Така модель стосунків - «хуліган і принцеса» - часто зустрічається в житті, і в мультфільмі образ бандита-Аладдіна романтизується.

 

Чи можуть взаємини, спочатку побудовані на обмані, бути щасливими? Малоймовірно. Але крім цього тут варто звернути увагу й на подвійні стандарти: звичайно, красти й обманювати - погано, але якщо прикрити це благим мотивом - допустимо?

 

«Красуня і чудовисько»

 

Стосунки Адама (Чудовисько) і Белль (Красуня) - приклад співзалежних взаємин нарциса і жертви. Попри те що Адам викрадає й силою утримує Белль, психологічно на неї тисне, його образ викликає співчуття.

 

Ми виправдовуємо його поведінку важкою долею й каяттям, яке змінюється на агресію й маніпуляції, а насправді це - пряма ознака нарцисизму й неприйняття відповідальності за власне життя.

 

При цьому Белль може здатися впертою, норовливої й дурною: невже вона не бачить, що він її кохає й готовий на все заради неї? І вона, попри розум та широту мислення, все одно потрапляє в лапи нарциса й стає жертвою.

 

Звичайно, історія закінчується хепі-ендом: Чудовисько стає прекрасним принцом, й вони з Красунею живуть довго і щасливо. На справді ж співзалежні абюзивні стосунки приречені, й не варто шукати виправдання такій поведінці людини.

 

Як дивитися мультфільми з дитиною:

 

1.

Ставте питання дитині. Цікавтеся, хто з персонажів йому подобається й чому, хто йому здається негативним героєм, як він ставиться до тих чи інших вчинків.

 

З висоти свого досвіду на одні й ті ж ситуації ви з дитиною можете дивитися по-різному. Варто м'яко пояснювати їй своє бачення ситуації й обговорювати проблему під різними кутами.

 

2.

Обговорюйте ситуації, які ви не допускаєте у вихованні та спілкуванні. Розкажіть, чому це неприпустимо та як поводитися в тій чи іншій ситуації.

 

Наприклад, фізичне насильство або абюз в мультфільмах іноді романтизують, й дитина може перейняти ідею про те, що у виняткових випадках вони допустимі.

 

3.

Поясніть дитині свою позицію - м'яко та обережно, не нав'язуючи її та не лаючи за те, що дитина зрозуміла щось неправильно. Не залишайте без уваги зустрічні питання. Напевно їй буде цікаво дізнатися вашу думку про персонажів, ситуації, послухати про ваше ставлення до того, що відбувається.

 

Попросіть сина або дочку поміркувати про те, чому, на їхню думку, персонаж вчинив саме так, а не інакше, у чому була його мотивація й чи схвалює дитина таку його поведінку Поставте дитині навідні запитання - це не лише допоможе зробити висновки, а й навчить дитину мислити аналітично.

 

Авторка: психологиня Тата Феодоріді